Skip to main content
 

Økt samarbeid for å bedre kabotasjekontrollen

10. november 2025

Den 23. september ble det avholdt et møte hos NHO Transport, hvor Statens vegvesen, Arbeidstilsynet og Skatteetaten deltok. På møtet var det enighet om å intensivere og effektivisere kontrollen med hensyn til utenlandske turbusselskapers kabotasjevirksomhet. En oppsummering fra møtet er nå sendt til Samferdselsdepartmentet.

Bakgrunnen for møtet var situasjonen for norsk turbuss-næring:

  • Aldri tidligere hadde vært flere utenlandske turbusser i Norge enn i de første sommermånedene
  • Tidligere kontroller viser at 75 prosent ikke overholder lov om allmengjorte lønns- og arbeidsvilkår
  • De utenlandske sjåførene tilbys svært kritikkverdige lønns- og arbeidsvilkår og er dermed ofre for sosial dumping.
  • Utenlandske turbusser utkonkurrer norske aktører på grunn av lavt lønnsnivå.

Erfaringer og utfordringer: Det er vanskelig og svært tidkrevende for Statens vegvesen å kontrollere utenlandske turbusser med dagens begrensede krav til dokumentasjon fra turbusselskepenes side. Det er også vanskelig å avdekke reelle lønnsforhold.

På møtet ble det også diskutert hvordan dagens kabotasjebegrensninger burde justeres for å forenkle kontrollvirksomheten. Det var enighet om at det bør stilles krav om at bussene må ha med passasjerer inn til Norge for å få kabotasjerettigheter. Samtidig bør det det innføres en viss karensperiode etter 20 dagers virksomhet.

–Disse forholdene vil bli nærmere diskutert på NHO Transports turbuss-seminar i Bodø 12. til 13. november. Da vil også konsekvensene av EU-dommen knyttet til Danmarks begrensninger være et viktig tema, sier næringspolitisk rådgiver i NHO Transport, Eskil Lindeman Sæterlien.

NHO Transport har nå sendt en lengre oppsummering fra møtet 23. september til Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og statssekretær Tom Kalsås.

Nyhet