Debatt: – Hvordan skal norskkravet dokumenteres?
– I forlengelsen av kravet om norsk på B2-nivå i UH-sektoren må vi unngå at det oppstår et villnis av ulike norskprøver man påstår er på B2-nivå, uten at dette faktisk er tilfelle, skriver Cecilie Hamnes Carlsen, professor i norsk som andrespråk, Høgskulen på Vestlandet. (Khrono, 16.01.25)
Debatt: – Snakk norsk med meg!
– Enkelte ganger bytter nordmenn til engelsk for å inkludere dem vi er sammen med. Det kan være gode grunner for det, men samtidig også et hinder for at utenlandske ansatte lærer seg norsk, skriver Maria Bjerkreim Risdal og Andreas Veiersted, norsklærere for utenlandske ansatte ved Universitetet i Agder. (Khrono, 10.01.25)
Dersom ESA konkluderer at språkkravet er i strid med EØS-avtalen
Skriftlig spørsmål fra Kari-Anne Jønnes (H) til forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp): – Kan statsråden redegjøre for hvorfor departementet har valgt en annen juridisk tolkning av de EØS-rettslige aspektene ved språkkravet enn HK-dir, og hvordan departementet vil forholde seg til den pågående ESA-klagen dersom ESA skulle konkludere med at språkkravet er i strid med EØS-avtalen? (Stortinget, 09.01.25)
Debatt: – Språkkrava er nødvendige for å berge norsk fagspråk
– Kvifor har regjeringa fastsett krav om norskopplæring for stipendiatar og postdoktorar som ikkje kan norsk, sjølv om ei rekkje representantar frå sektoren protesterer? Forskings- og høgare utdanningsminister (Sp) Oddmund Hoel svarar på kritikken. (Khrono, 26.08.24)
Debatt: – Høy pris for symbolpolitikk
– Jeg tror ikke at de som har utarbeida forslaget til krav om norskopplæring har tenkt grundig gjennom konsekvenser og potensielle problem, skriver Morten Hjorth-Jensen, professor, Michigan State University og Universitetet i Oslo. (Khrono, 19.08.24)
Debatt: – Hvordan tilrettelegge for norskopplæring til internasjonalt ansatte i akademia?
– Man kan tilrettelegge norskopplæringa for internasjonalt ansatte uten å ty til forskriftsfestning av norskkrav. Her er fire forskningsbaserte forslag, skriver medlemmer av forskergruppa ‘Language Practices in Education’. (Khrono, 16.02.24)