Bakgrunnen for møtet var situasjonen for norsk turbuss-næring:
- Aldri tidligere hadde vært flere utenlandske turbusser i Norge enn i de første sommermånedene
- Tidligere kontroller viser at 75 prosent ikke overholder lov om allmengjorte lønns- og arbeidsvilkår
- De utenlandske sjåførene tilbys svært kritikkverdige lønns- og arbeidsvilkår og er dermed ofre for sosial dumping.
- Utenlandske turbusser utkonkurrer norske aktører på grunn av lavt lønnsnivå.
Erfaringer og utfordringer: Det er vanskelig og svært tidkrevende for Statens vegvesen å kontrollere utenlandske turbusser med dagens begrensede krav til dokumentasjon fra turbusselskepenes side. Det er også vanskelig å avdekke reelle lønnsforhold.
På møtet ble det også diskutert hvordan dagens kabotasjebegrensninger burde justeres for å forenkle kontrollvirksomheten. Det var enighet om at det bør stilles krav om at bussene må ha med passasjerer inn til Norge for å få kabotasjerettigheter. Samtidig bør det det innføres en viss karensperiode etter 20 dagers virksomhet.
–Disse forholdene vil bli nærmere diskutert på NHO Transports turbuss-seminar i Bodø 12. til 13. november. Da vil også konsekvensene av EU-dommen knyttet til Danmarks begrensninger være et viktig tema, sier næringspolitisk rådgiver i NHO Transport, Eskil Lindeman Sæterlien.
NHO Transport har nå sendt en lengre oppsummering fra møtet 23. september til Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og statssekretær Tom Kalsås.