– Vi er bare starten på dette opprøret. Jeg ser på noen diskusjonsgrupper som vi har, at det blir protester i Oslo også etter hvert, sier Uber-sjåfør Mustafa Almustafa.
Da Uber kom til Norge og delingsøkonomien var relativt ny, ble det etter hvert et frislipp i taxinæringa. Før frislippet var det rundt 6.000 taxiløyver i Norge – nå er det ca. 14.000. Mange er tilknyttet Uber eller Bolt.
Hovedårsakene til streiken er for høy provisjon, for lav kilometerpris og manglende justering av priser etter tidspunkt på døgnet.
Arman Nezhad er daglig leder i 7 Fjell Taxi AS. Tidligere kjørte han for Uber, men det har han sluttet med.
– Jeg støtter dem i streiken. Jeg forlot Uber for en god stund siden og gikk over til taxisentral, sier Nezhad.
Han mener at Uber må tilpasse seg markedspris og ikke underprise tjenestene – det går kun ut over sjåførene. Han viser til at da Uber startet i Norge tok de 5 prosent av inntektene per tur i provisjon. Siden har denne prosenten steget til 25 prosent.
Eirik Svensson i Fellesforbundet sier at de gjerne vil bistå i streiken. Tidligere har forbundet assistert Foodora-budene i Bergen som var i konflikt med sin arbeidsgiver.