NHO Transport ønsker ytterligere to begresninger i tillegg til dagens regler om maksimalt 20 dagers sammenhengende kabotasjekjøring og maksimalt 30 dagers virksomhet i løpet av ett år:
- Krav om at utenlandske turbusser skal ha med passasjerer inn til Norge for å få kabotasjerettigheter.
- Krav om at utenlandske turbusser skal være ute av Norge i minst 10 dager etter at 20 dagers perioden er over og før man starter på 10 dagers intervallet.
– ESA har formelt sett ikke tatt stilling til klagen på dagens norske kabotasjeregler, men Danmark fikk medhold i EU-domstolen i oktober og kan dermed opprettholde sine begrensninger på maksimalt syv dagers kabotasjevirksomhet i løpet av en kalendermåned, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.
Ifølge foreningen vil endringene gjøre kontrollvirksomheten mindre komplisert og tidkrevende, og det vil bli vanskeligere å omgå dagens begrensninger.