Skip to main content
 

Ber om innstramming av kabotasjeregelverket

22. desember 2025

I et brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ber NHO Transport om innstramninger av dagens kabotasjeregler på turbussiden.

NHO Transport ønsker ytterligere to begresninger i tillegg til dagens regler om maksimalt 20 dagers sammenhengende kabotasjekjøring og maksimalt 30 dagers virksomhet i løpet av ett år:

  • Krav om at utenlandske turbusser skal ha med passasjerer inn til Norge for å få kabotasjerettigheter.
  • Krav om at utenlandske turbusser skal være ute av Norge i minst 10 dager etter at 20 dagers perioden er over og før man starter på 10 dagers intervallet.

– ESA har formelt sett ikke tatt stilling til klagen på dagens norske kabotasjeregler, men Danmark fikk medhold i EU-domstolen i oktober og kan dermed opprettholde sine begrensninger på maksimalt syv dagers kabotasjevirksomhet i løpet av en kalendermåned, sier administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange.

Ifølge foreningen vil endringene gjøre kontrollvirksomheten mindre komplisert og tidkrevende, og det vil bli vanskeligere å omgå dagens begrensninger.

Nyhet